Formació

L'extrema dreta en les democràcies contemporànies
Curs universitari

L'extrema dreta en les democràcies contemporànies

L'Escola arriba a la Universitat Pompeu Fabra per analitzar el fenomen que amenaça les democràcies en l'àmbit internacional. En aquest curs sobre extrema dreta analitzarem què s'amaga rere l'onada reaccionària a casa nostra, quins són els seus antecedents històrics, com l'odi s'organitza en xarxes internacionals i per quins canals difon la seva propaganda. També parlarem d'antiracisme, de feminisme, de cultura i de múltiples estratègies comunitàries indispensables per teixir un antifeixisme divers i transversal.

Tarifes

75€ preu general

45€ tarifa reduïda (socis Òmnium Cultural i estudiants universitaris)

8 de novembre al 7 de febrer

Horaris

16 -18h

Campus Ciutadella | UPF
Aula 40.201 | Edifici Roger de Llúria

Sessions

Parlem d'extrema dreta a la Universitat Pompeu Fabra

Reconeixement de 2 crèdits

L'auge de l'extrema dreta en l'àmbit global i les múltiples crisis que assetgen el món que habitem posen en relleu la importància d'estudiar aquest fenomen camaleònic que es nodreix del malestar social. La desafecció política, la crisi migratòria i l'empobriment de les classes treballadores són un caldo de cultiu pel discurs d'odi i els partits reaccionaris.

Avançar com societat sense repetir errors del passat requereix un exercici de memòria col·lectiva. És per això que l'Escola impulsa un curs a la Universitat Pompeu Fabra, on analitzarem l'extrema dreta i posarem en comú estratègies comunitàries antifeixistes.

Les 9 sessions, que tindran lloc el primer i segon trimestre del 2023-2024, responen a la voluntat de crear espais de formació teòrica i pràctica per a l'enfortiment democràtic i la defensa i exercici dels drets civils i polítics.

*Un cop finalitzat el curs, els alumnes podran convalidar les hores lectives per dos crèdits de lliure elecció.

Parlem d'extrema dreta a la Universitat Pompeu Fabra

Programa

Consulta la programació del curs sobre extrema dreta a la Universitat Pompeu Fabra.

Curs Universitat Pompeu Fabra

El primer bloc d'aquest programa està format per 6 sessions teòriques impartides per docents diversos.

Bloc 1: Anàlisi de l’extrema dreta

• Sessió 1. Introducció al fenomen de l'extrema dreta
  • Sessió 2. Erosió democràtica i autocratització: Noves amenaces
  • Sessió 3. El pensament d’extrema dreta.
  • Sessió 4. El discurs d’odi: com i per què s'utilitza
  • Sessió 5. Extrema dreta i racialització.
  • Sessió 6. Extrema dreta i construcció del gènere.

El segon bloc consta de 3 seminaris pràctics que funcionaran com a laboratori d'idees i estratègies antifeixistes.

Bloc 2: Eines pràctiques per fer front al discurs d’odi

• Seminari 1. Fer front a l’extrema dreta des de la societat civil organitzada.
  • Seminari 2. Disseny i creació d’estratègies de noviolència i defensa de drets.
  • Seminari 3. Presentacions dels informes d’intervenció.

Altres formacions

Subscriu-te al butlletí

Inscriu-te a la nostra newsletter gratuïta per estar al dia de les noves formacions i publicacions de l’Escola!

Nom *

Correu electrònic *